torsdag 10 november 2011

Vänlighet och service




Var i den närmsta mataffären idag och handlade, 5 minuters promenadavstånd. Affären är som en större mataffär hemma i Sverige, likt t ex ICA Maxi. Generellt sett överallt här så finns det väldigt mycket personal, något överflödigt kan tyckas då de ofta bara står och hänger..Inne i den här affären så finns det ca 3-5 anställda i varje gång. På frukt och grönsaksavdelningen får man efter man plockat sina varor gå till personalen vid vågarna, två anställda för fruktvägning, två anställda för grönsaksvägning. Man kan inte väga allt hos samma, jag testade, men icke!

Idag när jag köpte ananas så möttes jag av den vänlighet och service som vi hittills mött på många håll. Tjejen som vägde ananasen märkte att den var lite dålig i botten, så hon sa till mig på kinesiska att gå och byta den om jag ville (åtminstone gissar jag att det var något i den stilen hon sa). Så jag hämtar en ny, hon väger den och hon ger den till sin kollega, en ung kille. Han går iväg med min gamla och nya ananas. jag hakar på, och till min förvåning och glädje börjar han skära bort skalet. Sedan kommer en kollega till honom och klagar lite på honom och säger till honom att han inte gör det rätt eller tillräckligt fort (åtminstone gissar jag att det var något i den stilen han sa). Slutresultatet blev den fina ananasen ovan, och detta för 7 kronor! En god affär :)
/Tjingeling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar